
Al vanaf mijn kinderjaren was tekenen mijn grootste hobby. Mijn eerste tekencursus kreeg ik op mijn 8e verjaardag van mijn ouders, die hadden gereageerd op een advertentie in de radiogids. Daarop kwam een heer die mij voorstelde de bij hem te kopen plaatjes na te tekenen en aan hem ter beoordeling op te sturen. Of dat ooit gebeurd is weet ik niet, wel dat ik de prentjes vaak heb nagetekend.
Hoewel ik jaren in met plezier in het onderwijs werkzaam ben geweest besteed ik veel van mijn vrije tijd aan tekenen en schilderen. En ofschoon de vijf kinderen ‘de deur uit’ zijn is er alweer een nieuwe generatie aanwezig.
Al tijdens mijn opleiding in Amsterdam werd ik geboeid door de oude Chinese cultuur, maar pas in latere jaren, toen er ook wat meer tijd vrij kwam in mijn gezinsleven heb ik mij begeven op het pad van hun bijzondere schilderstechniek. Het werken op het kwetsbare rijstpapier en het wrijven van de Chinese pigmenten om de juiste inkten te verkrijgen vergt veel vaardigheid. Met enige regelmaat geef ik nu ook zelf korte kennismakingscursussen en workshops: ‘Chinees Penseelschilderen voor beginners’.
Om de techniek van het schilderen met olieverf te beheersen volgde ik diverse cursussen, waaronder portretschilderen in realistische stijl op de Gooise Academie te Laren. In het algemeen kan gezegd worden dat de stijl van mijn werk realistisch is met de oude kenmerken van glacis (diverse laagjes dunne verf over elkaar), waardoor voorwerpen hun diepte en warmte krijgen. De droogtijd tussen deze laagjes duurt minimaal een week. Door deze glacislagen wordt ook de kleurschakering groter, want hoewel je het bijna niet ziet schijnen deze dunne verflaagjes vaak door. In de laatste, uiterst dunne glacislaag wordt de verf verdund met zuivere lijnolie. Wat te denken van een ‘bijna af’portret en dan er nog een blauwe, rode of groene glacislaag overheen? Door deze manier van werken duurt het soms maanden voordat het hele schilderij droog is.
De schilderijen worden altijd aan de zijkanten doorgeschilderd. Het werk is meestal voorzien van een handgemaakte, in een bijpassende kleur gelakte baklijst, maar er kan altijd een andere lijst om gemaakt worden.
Opdrachten worden altijd in overleg gemaakt. Oude en nieuwe voorwerpen kunnen zo een eigen plaatsje in het schilderij krijgen, waarbij de opdrachtgever dan meestal de kleur en de afmeting van het schilderij aangeeft.
Op diverse plaatsen in het land heb ik mijn schilderijen kunnen exposeren. Vaak gebeurt dat op uitnodiging.
In 2006 werd ik voorgedragen voor de Kunstprijs Huizen
Tiny Kruijmer-Vos